De Stichting Asta Theater heeft gistermiddag, 19 april, een handtekening gezet onder een huurcontract met de gemeente Beek. Daarmee is de exploitatie van het theater dat in 2019 de deuren sloot nieuw leven ingeblazen.

Het Asta Theater is het kunst en cultuurpodium van de gemeente Beek. Voordat in 2019 de deur in het slot viel werd de zaal veelvuldig gebruikt door Beekse verenigingen en stichtingen, die er tegen een gunstig tarief terecht konden.

De gemeente zinspeelde op een nieuwe commerciële invulling en/of functie voor het gebouw, maar werd door de gemeenteraad teruggefloten. De raad stelde dat eerst onderzocht moest worden of de exploitatie door Beekse verenigingen kon worden opgepakt en uitgevoerd. Te meer omdat het gebouw voor hen van grote betekenis is.

Dat is gelukt. Desalniettemin zal de gemeente de stichting de komende jaren subsidiëren in zowel het exploitatietekort (jaarlijks 24.000 euro afgebouwd naar 10.000 euro in 2023) als de huurkosten (jaarlijks 18.000 euro).