Wethouder Ralph Diederen en deputé Andy Dritty hebben vandaag een handtekening gezet onder een samenwerkingsagenda waarmee een belangrijke impuls wordt gegeven aan een achttal (woningbouw)plannen in de gemeente Beek. De komende jaren wordt in Beek versneld werk gemaakt van het realiseren van 86 woningen, door onder andere het transformeren van langdurige leegstand.

Wethouder Ralph Diederen (wonen): “De gemeente Beek heeft de komende decennia een forse opgave als het gaat om de transformatie van de woningmarkt. Dit is nodig om ook voor toekomstige generaties een economisch en sociaal sterke en gezonde gemeente te blijven. Met de uitvoering van alle in  de samenwerkingsagenda genoemde projecten zetten we de komende jaren alvast een aantal grote stappen in de juiste richting.”

De projecten in de samenwerkingsagenda met Beek zien er concreet er als volgt uit:

• Het aanpakken van 5.660 vierkante meter leegstaande winkels, kantoorruimten en voorzieningen, waaronder het Lampenpaleis en Auwt Patronaat.
  • Het versneld realiseren van 86 woningen.
  • Het inrichten en aanplanten van 1,6 hectare nieuwe natuur naast de Oude Pastorie en in een derde Levensbomenbos tussen de kernen Geverik, Kelmond en Genhout.
  • Het herinrichting van de woonwagenlocatie Bosserveldlaan, waarbij het aantal standplaatsen wordt uitgebreid van zes naar acht.

Gedeputeerde Dritty: “Het is alweer de twaalfde Samenwerkingsagenda die de Provincie Limburg sluit op basis van het Kader Kwaliteit Limburgse Centra, waarmee de Provincie wil bijdragen aan het versnellen van goede woningbouwplannen en aan verbetering van de woon- en leefomgeving. De plannen van de gemeente Beek, waarbij leegstand wordt aangepakt en meer woonruimte voor senioren en starters wordt gerealiseerd, passen hier uitstekend in”.

Voor de uitvoering van de voorgenomen plannen is een totale investering van €25,77 miljoen voorzien. Het overgrote deel hiervan, €24,92 miljoen zal door derden worden opgebracht (ontwikkelaars, bouwbedrijven en eigenaren). De gemeente investeert minimaal €618.000 euro. Naast een provinciale bijdrage van €25.284 in het kader van het 1-miljoen-bomen-plan heeft de Provincie de intentie € 210.000 aan de uitvoering van deze plannen bij te dragen.