Het college van de gemeente Beek heeft besloten om het openluchttheater in Spaubeek aan te wijzen als gemeentelijk monument. Daarmee krijgt het theater een beschermde status en wordt het mogelijk om subsidies aan te vragen voor toekomstig onderhoud.

Het openluchttheater wordt het tweede gemeentelijke monument. De Onze Lieve Vrouw van de Wonderdadige Medaille kapel (Mariakapel) aan de De Counelaan in Beek heeft de beschermde status al.

Wethouder Ralph Diederen: “Wij vinden het theater, net als de Mariakapel, van grote cultuurhistorische waarde. Door het theater als monument aan te wijzen blijft het behouden voor toekomstige generaties.”

Het openluchttheater werd in 1921 opgericht door een groep actieve Spaubekenaren en hun toneelvereniging. Het theater is gebouwd in het Spaubeekse hellingbos achter de Dorpsstraat. Het theater is al decennialang niet meer in gebruik, maar de restanten zijn bewaard gebleven. Diederen: “Het theater is op een prachtige en unieke locatie midden in de natuur gebouwd en is daarmee ook van landschappelijke waarde. Het theater is een sieraad voor onze gemeente.”