Met ingang van het nieuwe jaar hebben Beek en Meerssen hun gemeentegrens verlegd. De grenscorrectie levert beide gemeenten voordeel op. Meerssen kan bij Ulestraten een zeer gewenste randweg op eigen grond gaan aanleggen. Beek heeft voortaan businesspark Aviation Valley volledig binnen haar gemeentegrenzen liggen.

De grenscorrectie ziet er als volgt uit:

• Ten behoeve van de aanleg van de nieuwe randweg wordt de nieuwe grens gevormd door de Europalaan tot het punt waar het fietspad van de Waselderweg uitkomt op het fietspad langs de Europalaan. De oostgrens van businesspark Aviation Valley vanaf de T-splitsing met de Valkenburgerstraat/ De Kling vormt tevens de nieuwe grens.
  • De A2 met de afslag 50 en het onderliggende en aansluitende lokale  wegennetwerk behoren voortaan tot de gemeente Beek.
  • Ten slotte vormt het hekwerk rondom luchthaven Maastricht Aachen-Airport de nieuwe grens voor zover dit grenst aan de Nieuwe Vliekerweg en Bamfortweg. Alles binnen het hek behoort tot de gemeente Beek en alles buiten het hekwerk tot de gemeente Meerssen.

De gemeente Meerssen gaat in de komende twee jaar bij Ulestraten een randweg aanleggen. De weg komt globaal ten noordwesten van de voetbalvelden van Ulestraten te liggen en loopt via de Waselderweg richting de Vliegveldweg. Daarmee hoopt de gemeente vrachtwagens, landbouwvoertuigen en andere sluipverkeer uit Ulestraten te weren.

Wethouder Gerard IJff: “Om de wegen in Ulestraten te ontlasten nam de Gemeente Meerssen de afgelopen jaren allerlei verkeersmaatregelen. Deze leidden helaas niet tot het gewenste resultaat. De randweg gaat er hopelijk wel voor zorgen dat sluipverkeer door het dorp tot het verleden behoort. Nu de grenscorrectie met Beek een feit is, kunnen we hem volledig op ons eigen grondgebied realiseren.”

De Gemeente Beek mag, met een toevoeging van ruim 6 hectare bouwgrond, het volledige ontwikkelpotentieel van businesspark Aviation Valley tot het hare rekenen. Wethouder Ralph Diederen: “Beek is een ondernemende gemeente. Wij zijn bijzonder trots dat we na vandaag nog meer ondernemers in Beek mogen verwelkomen en hen kennis kunnen laten maken met het uitstekende vestigingsklimaat rondom Maastricht-Aachen Airport."