De Gemeente Beek heeft de subsidie aan de vier Beekse carnavalsverenigingen bijna verdubbeld. De verenigingen zien hun gemeentelijke bijdrage stijgen van 575 euro naar 1075 euro per jaar.

De Beekse carnavalsverenigingen zien de kosten voor het organiseren van de carnavalsoptocht jaarlijks oplopen. De overheid stelt steeds meer eisen aan het veilig laten verlopen van carnavalsoptochten. De regels voor het inzetten van verkeersregelaars zijn bijvoorbeeld aangescherpt. Voortaan moeten professionele verkeersregelaars de optocht begeleiden. Dit mag niet meer door vrijwilligers worden gedaan en dat leidt dus tot een structurele verhoging van de kosten.

Wethouder Thijs van Es (cultuur): “Optochten zijn onlosmakelijk verbonden met carnaval. Het is Limburgs cultureel erfgoed. Als gemeente vinden we het belangrijk dat de Beekse carnavalsoptochten behouden blijven.”