Gemeente Beek en BTE Groep hebben een intentieovereenkomst getekend om samen te komen tot sanering van de betonfabriek in Kelmond en het realiseren van woningbouw op deze locatie. In de overeenkomst staan afspraken over het slopen, saneren en bouwrijp opleveren van de gronden.

Er wordt de komende periode door de gemeente een stedenbouwkundige visie voor het terrein uitgewerkt. Een bestemmingsplanprocedure volgt hierna. Voor het verder uitwerken van de randvoorwaarden en precieze inrichting van de bouwplannen wordt een halfjaar uitgetrokken.

De gemeenteraad heeft al meerdere keren een zogenoemd voorbereidingsbesluit genomen om ongewenste ontwikkelingen te voorkomen en overlast voor omwonenden tegen te gaan. Door nu de handen ineen te slaan en toe te werken naar het saneren van de fabriek, het toevoegen van natuur en het realiseren van woningbouw slaat de gemeente drie vliegen in één klap.

Wethouder Ralph Diederen (ruimtelijke ordening en wonen): ”De afgelopen periode zijn nieuwe bestemmingen gevonden voor moeilijke locaties zoals het Lampenpaleis, Hennekenshof en het Auwt Patronaat. De betonfabriek bleek de lastigste locatie. Ik ben er enorm trots op dat we ook voor deze locatie de weg vooruit hebben gevonden.”

Bart van Melick (BTE Groep): “Al meerdere jaren zijn wij in gesprek met de gemeente over de bestemming van onze productielocatie in Beek. We zijn verheugd over de huidige samenwerking waar uiteindelijk stappen worden gezet om de locatie te ontwikkelen. In het groen en op een hele mooie locatie is woningbouw naar onze mening de beste oplossing voor alle betrokkenen.”