Het college van de Gemeente Beek heeft besloten om de huisvesting en zorg voor ongeveer 500 Oekraïense vluchtelingen in Beek voort te zetten tot maart 2026. Wethouder Ralph Diederen en Flexrooms-directeur Cor Schouten ondertekenden op maandag 30 oktober een nieuwe huurovereenkomst. Dat gebeurde op de opvanglocatie aan de Amerikalaan in Beek.

Beek biedt sinds augustus 2022 onderdak aan mensen die door de oorlog in Oekraïne ontheemd zijn geraakt. Wethouder Ralph Diederen: “Vanaf het begin van de oorlog in Oekraïne heeft het college van Beek aangeven een substantiële bijdrage te willen leveren aan de langdurige opvang van vluchtelingen uit Oekraïne. We hebben toen snel een besluit genomen om het voormalige KPN-gebouw aan de Amerikalaan door Flexrooms om te laten bouwen tot 175 appartementen waarin momenteel ruim 500 vluchtelingen worden opgevangen.”

Met steun van het Rijk, ketenpartners en talloze vrijwilligers werd in Beek de grootste Limburgse opvanglocatie voor Oekraïense vluchtelingen gerealiseerd. Nu aan de oorlog op korte termijn geen einde lijkt te komen, heeft de Gemeente Beek besloten om de huurovereenkomst voor de opvanglocatie te verlengen tot maart 2026.

De huurverlenging is met instemming van het Rijk ondertekend. Het Rijk heeft financiële compensatie toegezegd voor de kosten die zijn verbonden aan de opvang van de mensen die aan de Amerikalaan wonen.