Gemeente Beek gaat inwoners die in 2022 energietoeslag hebben ontvangen, in maart alvast 500 euro overmaken van de 1300 euro die zij in 2023 ontvangen. De overige 800 euro wordt naar verwachting in het najaar overgemaakt. Daarvoor hoeven zij niets te doen, dat gebeurt automatisch.

In 2023 wordt er ook een energietoeslag uitgekeerd aan inwoners met een inkomen tot 120% van het sociaal minimum. De wetgeving die dit mogelijk maakt treedt naar verwachting in juni of juli 2023 in werking.  De gemeenten Beek, Sittard-Geleen en Stein willen daar niet op wachten en keren in maart van dit jaar al 500 euro uit aan de huishoudens die in 2022 reeds energietoeslag hebben ontvangen. De overige 800 euro volgen dan naar verwachting in het najaar.

Wethouder Thijs van Es (sociaal domein): “We willen niet dat Beekse gezinnen in de problemen komen als gevolg van een hoge energierekening. We gaan dan ook niet wachten tot de wetgeving energietoeslag mogelijk maakt en keren in maart alvast 500 euro uit.”

Aanvragen

Inwoners van de gemeenten Beek, Sittard-Geleen en Stein die voldoen aan de inkomensgrens en nog geen energietoeslag hebben aangevraagd, kunnen dat nog steeds doen via de website van Vidar: www.vidar.nl/hulp-bij-hoge-energiekosten(externe link). Meer informatie over de energietoeslag is te vinden op www.gemeentebeek.nl/energietoeslag.