De Waarderingskamer heeft ingestemd met het bekend maken van de WOZ-waarden voor 2021 voor inwoners en bedrijven van alle deelnemende gemeenten in BsGW. Deze WOZ-waarden worden getaxeerd naar de feitelijke waarde van het voorgaande jaar op 1 januari 2020. Met deze instemming geeft de Waarderingskamer aan dat de nieuwe WOZ-waarden door BsGW voldoen aan de gestelde wettelijke eisen. De Waarderingskamer controleert elk jaar of de belastingsamenwerking en gemeenten taxaties van onroerende zaken zoals huizen goed uitvoeren.

Nu de Waarderingskamer heeft ingestemd met het bekend maken van de WOZ-waarden kan BsGW de belastingaanslagen voor 2021 opmaken. Deze belastingaanslagen worden in de tweede helft van februari verstuurd.

Corona (covid-19) heeft geen effect op WOZ-waarden in 2021 van woningen

Corona (covid-19) beheerst ons dagelijks leven en heeft een grote impact, zeker ook bij bepaalde branches. Uit de marktontwikkelingen blijkt dat covid-19 geen invloed heeft op de waarde van woningen. Waar corona een waarde bepalende invloed heeft op vastgoed, in het bijzonder op niet-woningen, heeft BsGW hiermee rekening gehouden.

WOZ-waarde te hoog?

Verkoopcijfers van het kadaster tonen aan dat de huizenprijzen blijven stijgen. De WOZ-waarde stijgt nu al vijf jaar op rij, sinds het einde van de crisis op de huizenmarkt. Ook kan het zijn dat een hogere WOZ-waarde op het aanslagbiljet staat omdat BsGW de objectkenmerken van een pand extra gecontroleerd heeft. Objectkenmerken zijn bijvoorbeeld het type van de woning, de grootte, de inhoud, ligging, onderhoud van de woning en andere kenmerken.

BsGW roept inwoners die menen dat hun WOZ-waarde te hoog is vastgesteld op om niet direct bezwaar te maken maar eerst contact op te nemen met BsGW. BsGW-taxateurs geven graag toelichting en beoordelen kosteloos of de WOZ-waarde correct is vastgesteld. Bezwaar maken is dan vaak niet meer nodig, hetgeen veel tijd bespaart en onnodige kosten voorkomt.