Huishoudens met een inkomen tot 120% van het sociaal minimum hebben in 2023 weer recht op de energietoeslag. De uitbetaling van € 800 per huishouden vindt vóór het einde van 2023 plaats. Dit heeft het college van burgemeester en wethouders op dinsdag 7 november besloten. De energietoeslag wordt door Vidar uitbetaald. Vidar voert de regeling uit voor huishoudens in de gemeenten Beek, Sittard-Geleen en Stein.

Om huishoudens in de wintermaanden al te ondersteunen, heeft het college besloten om in maart 2023 al € 500 energietoeslag uit te keren. Het uitbetalen van de resterende € 800 liet enige tijd op zich wachten omdat de landelijke wet en het lokale beleid nog moesten worden vastgesteld. De uitbetaling van de energietoeslag begint nu.

Uitbetalen

Huishoudens in de gemeenten Beek. Sittard-Geleen en Stein die een uitkering ontvangen van Vidar, ontvangen de energietoeslag uiterlijk 22 november 2023 op hun rekening. Ook overige huishoudens die in 2022 energietoeslag ontvingen via Vidar, en daar nog steeds recht op hebben, krijgen de energietoeslag automatisch uitbetaald vóór het einde van 2023.

Aanvragen

Huishoudens met een inkomen van 120% van de bijstandsnorm die eerder geen energietoeslag ontvingen, kunnen de energietoeslag vanaf 1 januari 2024 tot 1 juni 2024 alsnog aanvragen. Dit kan via de www.vidar.nl/energietoeslag.

Koude wintermaanden

Wethouder Marcel Meukens (sociaal domein): “Ik ben blij dat Beekse huishoudens met een laag inkomen de energietoeslag over twee weken op hun rekening krijgen. Zo houden we de hoge energieprijzen ook voor hen betaalbaar. De koude wintermaanden dienen zich aan en dat betekent dat de kachel weer aan moet.“

Tips

Huishoudens die geen recht hebben op de energietoeslag, maar wel graag hulp willen bij hoge energiekosten, kunnen terecht op de pagina www.vidar.nl/hulp-bij-hoge-energiekosten(externe link). Daar vinden zij informatie over financiële regelingen, tips over energie besparen en wat de gemeente voor hen kan betekenen.

Energie besparen blijft prioriteit

Naast de energietoeslag blijft de gemeente ook inzetten op het besparen van energie. Zo kunnen huishoudens bijvoorbeeld gebruik maken van gratis advies van een energiecoach.