Alleenstaande Beekse bijstandsgerechtigden krijgen in 2022 een vrijstelling van €1200 aan giften per jaar. Daarnaast wordt onderzocht of het mogelijk is de vrijstelling voor gezinnen in de bijstand te verhogen naar €1700 per jaar. Dat heeft wethouder Thijs van Es dinsdagavond meegedeeld aan de commissie Inwonerszaken van de Gemeente Beek.

Beek trekt hierin op met Stein en Sittard-Geleen; de gemeenten waarmee ze in Vidar zorgdraagt voor de uitvoering van de Participatiewet. Wethouder Thijs van Es: “Vorig jaar ontstond er in de media en landelijke politiek commotie nadat een vrouw op haar uitkering werd gekort omdat zij boodschappen kreeg van haar moeder. Naar aanleiding van de maatschappelijke verontwaardiging hierover, heeft de overheid aangekondigd giften in de bijstand toe te gaan staan. De wetgeving die daarvoor nodig is, lijkt echter nog enkele jaren op zich te laten wachten. Daarom hebben de portefeuillehouders in de Westelijke Mijnstreek het voortouw genomen en gaan zij het dit jaar al op lokaal niveau regelen.”