Asbest verwijderen
Wat is het?
Asbest is inmiddels verboden en niet meer te koop. Maar asbest is in het verleden veel toegepast wegens zijn goede eigenschappen (sterk, slijtvast, bestand tegen logen, zuren en hoge temperaturen, isolerend en bovendien goedkoop). Later werd pas bekend dat asbest grote risico's voor de gezondheid met zich mee kan brengen. Aangezien dit materiaal in het verleden veel gebruikt werd, kunt u het nog tegenkomen in uw woning.
Als u van plan bent asbest uit een bouwwerk te (laten) verwijderen, moet u daarvoor in alle gevallen (schriftelijk) toestemming vragen bij de gemeente. Aan de verwijdering van asbest zijn strenge regels gesteld. Asbest is namelijk een schadelijk materiaal. Indien het breekt of afbrokkelt, komen kankerverwekkende stoffen vrij.
Wilt u asbest verwijderen in of rondom uw huis of een ander pand? U moet dit altijd via het Omgevingsloket online melden bij de gemeente. Ook als u bijvoorbeeld vergunningvrij mag (ver)bouwen.
Wat moet ik doen?
Als u asbest gaat verwijderen, moet u een sloopmelding doen. U doet de melding online via het Omgevingsloket online(externe link). Gebruik hiervoor uw DigiD(externe link). Bedrijven doen de melding met eHerkenning(externe link).
Doe de melding minimaal 4 weken voordat u de asbest gaat verwijderen. In de volgende gevallen doet u dit uiterlijk 5 werkdagen van tevoren:
- U verwijdert als particulier geschroefde platen waarin de asbestvezels hechtgebonden zijn (geen dakleien). Het moet gaan om asbest uit woningen of bijgebouwen op uw erf, die niet bedoeld zijn of gebruikt worden voor uw beroep of bedrijf. U mag maximaal 35 m2 verwijderen per perceel.
- U verwijdert als particulier vloertegels of niet-gelijmde vloerbedekking met asbest. Het moet gaan om asbest uit woningen of bijgebouwen op uw erf, die niet bedoeld zijn of gebruikt worden voor uw beroep of bedrijf. U mag maximaal 35 m2 verwijderen per perceel.
Na de sloopmelding
De gemeente stuurt u een ontvangstbevestiging van de sloopmelding. Als uw melding niet compleet is, krijgt u hiervan bericht en moet u een nieuwe melding doen. Als uw melding wel compleet is, kan de gemeente voorwaarden stellen aan de sloopwerkzaamheden. Aan deze voorwaarden moet u zich houden.
Start en einde werkzaamheden melden
- U meldt minimaal 2 werkdagen van tevoren bij de gemeente dat u gaat beginnen met asbest verwijderen.
- Als u klaar bent met de werkzaamheden, meldt u dit op de eerste werkdag nadat u klaar bent met de werkzaamheden.
Wat heb ik nodig?
Gegevens bij de melding
- naam en adres eigenaar van het gebouw dat asbest bevat
- naam en adres uitvoerder van de werkzaamheden
- adres, kadastraal nummer en soort gebouw
- de data en tijdstippen waarop u gaat slopen
- hoe u gaat slopen
- gegevens over de afvalstoffen en hoe u deze gaat afvoeren
Asbestinventarisatierapport
U moet een asbestinventarisatierapport meesturen als u:
- meer dan 35 m2 asbesthoudend materiaal verwijdert;
- asbest verwijdert uit een gebouw dat gebouwd is voor 1994.
Dit rapport moet worden opgesteld door een gecertificeerd asbestinventarisatiebedrijf.
Hoe lang duurt het?
Nadat u de melding via Omgevingsloket Online hebt gedaan, krijgt u een bericht van de gemeente of u de asbest mag verwijderen. U kunt pas beginnen met de asbestverwijdering nadat u een acceptatiebericht van de gemeente hebt gekregen.
Aanvullende informatie
Als u niet zeker weet of een bepaald materiaal asbest bevat, kijkt u op de Asbestwegwijzer(externe link) om een indruk te krijgen in welke materialen asbest kan zitten. Alleen een gecertificeerd bedrijf mag onderzoeken of er asbest aanwezig is. Een overzicht van gecertificeerde bedrijven vindt u bij Ascert(externe link)