Wat is het?

• Als u iets bent verloren of hebt gevonden, kunt u dit melden bij de gemeente. U hoeft geen aangifte te doen bij de politie.
  • Let op: U moet wél aangifte doen bij de politie als u denkt dat het om diefstal gaat.

Wat moet ik doen?

• U doet aangifte van het verloren of gevonden voorwerp bij de gemeente. U kunt dit ook melden via www.verlorenofgevonden.nl(externe link).
  • Na de aangifte kunt u ervoor kiezen om het gevonden voorwerp zelf te bewaren. U krijgt dan een oproep van de gemeente als de eigenaar zich heeft gemeld.
  • U kunt het gevonden voorwerp ook in bewaring geven bij de gemeente. Vraag dan om een bewijs daarvan.
  • Als de gemeente uw verloren voorwerp denkt te hebben gevonden, krijgt u een oproep.

Aangifte bij diefstal

Ga altijd naar de politie om aangifte te doen van een gestolen voorwerp. U kunt dat persoonlijk doen op het politiebureau, maar vaak ook online.

Eigenaar worden van een gevonden voorwerp

Bij de aangifte kunt u aangeven dat u de eigenaar wilt worden van het gevonden voorwerp. Als de eigenaar het voorwerp niet binnen een jaar ophaalt, bent u de eigenaar van het voorwerp.

Als u het voorwerp in bewaring hebt gegeven aan de gemeente, kunt u alleen eigenaar worden als het voorwerp meer dan € 450,- waard is. Als de eigenaar het voorwerp niet binnen een jaar ophaalt, moet u zich na dat jaar binnen een maand melden bij de gemeente.

Extra informatie

Als u het voorwerp zelf bewaart, dan moet u voor het onderhoud ervan zorgen. Maakt u hiervoor kosten, dan moet de rechtmatige eigenaar als hij zich meldt, deze door u gemaakte kosten binnen een maand vergoeden. Doet hij dat niet, dan wordt u de eigenaar. Als de rechtmatige eigenaar zich niet meldt, dan wordt u binnen een bepaalde termijn (afhankelijk van de waarde van het artikel) eigenaar.

U kunt een gevonden voorwerp ook afgeven bij de publieksbalie op het gemeentehuis. Wij zijn iedere werkdag open van 9.00 – 12.30 uur en op woensdag ook van 14.00 – 19.00 uur.

De volgende ‘voorwerpen’ registreren wij niet op www.verlorenofgevonden.nl(externe link):

• Identiteitsbewijzen,
  • Sleutels,
  • Fietsen,
  • (Huis)dieren

Identiteitsbewijs gevonden of verloren

Als u uw rijbewijs, paspoort, identiteitskaart of vreemdelingendocument kwijt bent, dan moet u altijd aangifte doen. De gemeente maakt een vermissing op van uw paspoort of identiteitskaart. Bij een vermissing van uw vreemdelingendocument, moet u naar de politie voor een proces verbaal en kunt u daarna contact opnemen met de IND .

Heeft u een rijbewijs, paspoort, identiteitskaart of vreemdelingendocument gevonden, lever deze dan in aan de balie van het gemeentehuis.

Het gemeentehuis is iedere werkdag op afspraak open van 9.00 uur tot en met 12.30 uur en op woensdag ook van 14.00 uur tot 19.00 uur.

Sleutels gevonden of verloren?

Sleutels worden vaak verloren, maar ook vaak weer teruggevonden. Omdat sleutels lastig te omschrijven zijn - ze lijken op elkaar – registreren wij sleutels niet.

Heeft u sleutels gevonden, lever ze dan in aan de balie van het gemeentehuis. Als het gemeentehuis gesloten is, dan kunt u de sleutels in de brievenbus naast de ingang deponeren.

Bent u uw sleutels kwijt, kom dan tijdens de openingstijden langs bij de balie om te zien of die van u gevonden zijn.

Het gemeentehuis is iedere werkdag op afspraak open van 9.00 uur tot 12.30 uur en op woensdag ook van 14.00 uur tot 19.00 uur.

Fietsen

Alle gevonden fietsen in Beek worden afgegeven bij het fietsdepot. Het fietsdepot van de gemeente Beek is ondergebracht bij het Karwei (Fietsherstelproject) in Sittard.

Bent u uw fiets kwijt, dan kunt u bij het fietsdepot gaan kijken of uw fiets daar staat. U kunt daarvoor terecht op maandag en dinsdag van 9.00 tot 16.30 uur.

Adresgegevens fietsdepot: Het Karwei (Fietsherstelproject) Millenerweg 86136 KW SITTARD

Voor gedupeerden van fietsendiefstal bestaat ook de mogelijkheid om tegen lage prijs een (opgeknapte) fiets te komen. Voor kopen van fietsen kunt u terecht op woensdag van 9.00 uur -12.30 uur en op donderdag van 9.00 uur tot 16.30 uur.

Als u naar het fietsdepot gaat om te kijken of uw eigen fiets er staat of om een fiets te komen, dan moet u uw geldig legitimatiebewijs meenemen en het proces-verbaal van aangifte van fietsendiefstal.

(Huis)dier gevonden of vermist

Heeft u een (huis)dier gevonden, dan kunt u op verschillende manieren te werk gaan:

Er zijn verschillende websites die de mogelijkheid bieden om gevonden of vermiste dieren te registreren. Bij ons bekend zijn: www.amivedi.nl en www.gevondenenvermistehuisdieren.nl(externe link)

Veel huisdieren zijn gechipt. U kunt met een gevonden dier naar de dierenarts gaan. De dierenarts kan de chip met de gegevens van de eigenaar uitlezen.

Bent u een dier kwijt en wilt u weten of het naar het asiel gebracht is. Of u heeft een dier gevonden en wilt, of kunt, er net voor zorgen, neem dan contact op met Dierenbeschermingscentrum Limburg
Langereweg 9 6121 SB Born
Bezoek de website van Dierenbescherming Limburg(externe link).

Ziet u een dood dier langs de openbare weg liggen, dan kunt u dit melden bij de gemeente. Dit kan via een bericht via ons contactformulier. U kunt ook bellen met 046 - 43 89 222. Wij zorgen ervoor dat het dode dier opgeruimd wordt.

Dierenmishandeling melden: bel meldpunt 144

Bent u getuige van dierenmishandeling? Denkt u dat dieren verwaarloosd worden? Heeft u een vraag of wilt u even overleggen over een dier dat (misschien) hulp nodig heeft? Op zoek naar de dichtstbijzijnde dierenambulance? Bel dan het landelijk meldpunt 144.

Is het nummer 144 niet bereikbaar? Bel dan het politienummer 0900-8844, of voor spoed 112. Lees meer op de website van de dierenbescherming.(externe link)