Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten om de planning aan te passen van de voorgenomen gebiedsontwikkeling in het centrum van Beek. Zo zal de herinrichting van de Markt een jaar later, in 2026, worden uitgevoerd. Daarmee krijgen ondernemers, evenementenorganisatoren en omwonenden meer tijd om zich op de werkzaamheden in het centrumgebied voor te bereiden.

De gemeenteraad van Beek stemde op donderdag 25 april jl. in met een voorbereidingskrediet voor de gebiedsontwikkeling. Dat betekent dat de voorbereidingen officieel zijn begonnen. De herinrichting van de Markt maakt onderdeel uit van de Gebiedsontwikkeling Centrum Beek.

Het projectgebied omvat de Markt, Wolfeynde, Marktstraat, Elsstraat, Heirstraat, Van Sonsbeecklaan en delen van de Prins Mauritslaan. De gebiedsontwikkeling behelst niet alleen een fysieke transformatie van de Markt en de aanpalende straten maar ook het verbeteren van de bereikbaarheid, de uitvoering van saneringsopgaven zoals het vervangen van de riolering en nutsvoorzieningen, verduurzaming, klimaatadaptatie en het behoud en versterken van cultuurhistorische waarden.

Zowel de raad als ondernemers en evenementenorganisaties hebben hun zorgen geuit over de planning van dit project. Ondernemers aan en op de Markt willen precies weten wanneer, welke werkzaamheden worden uitgevoerd en hoelang ze gaan duren. De belangrijkste reden daarvoor is dat zij tijdens de werkzaamheden hun bedrijfsvoering met zo min mogelijk hinder willen voortzetten.

Wethouder Ralph Diederen: “De Gemeente Beek is geregeld met al deze partijen in gesprek en geeft gehoor aan de zorgen die belanghebbenden hebben geuit, daarom is besloten om de herinrichting van de Markt een jaar op te schuiven.”

Dit betekent niet dat het hele project op pauze wordt gezet. De gemeente onderzoekt wat er mogelijk is in de fasering van het project. Dat gebeurt op basis van de uitkomsten van een verkeerskundig onderzoek en gesprekken met de nutsbedrijven. Dit betekent dat op andere plaatsen in het projectgebied eerder dan 2026 kan worden begonnen. De Gemeente Beek informeert ondernemers, evenementenorganisatoren en omwonenden in de eerst week van juli over de nieuwe fasering en planning.

Meer weten?

Website gebiedsontwikkeling centrum